آزمایش هپاتیت C چیست و چگونه تفسیرش کنیم؟

آزمایش HCV چیست؟

آزمایش HCV یک روش معتبر در شناسایی و تشخیص آنتی‌ژن‌های ویروس HCV، می‌باشد. هپاتیت C یک بیماری است که کبد را درگیر کرده و در مراحل پیشرفتة آن باعث بروز علائمی نظیر زخم کبدی و بیماری‌های مرتبط با کبد؛ مثل سرطان کبد و خونریزی کبد و نارسایی آن می‌شود و درنهایت با پیشرفت بیماری، می‌تواند مرگ را به همراه داشته باشد. تیتر بالا یا مثبت بودن این تست، نشان می‌دهد که شما ویروس فعال هپاتیت C را در بدن دارید و مبتلا به این بیماری هستید. تنها را تشخیص و شناسایی این بیماری، انجام آزمایش HCV است و خوب است که بدانید، هپاتیت C هیچ علامتی از خود بروز نمی‌کند و بسیار ساکت در کبد شما رشد خواهد کرد و در همین دوران قابلیت انتقال به سایر افراد را هم دارد و به مرور باعث التهاب و آسیب به کبد  شما می‌شود. بیماری‌زایی این ویروس به‌صورت هپاتیت C حاد شروع می‌شود که در طی 6 ماه بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، بروز می‌کند. طبق آمار، هپاتیت C حاد، در 75 تا 80 درصد موارد به هپاتیت C مزمن تبدیل  می‌شود و اگر به موقع تشخیص داده‌نشود و درمانی برای آن صورت نگیرد، در طول زمان آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت؛ به طوری که حتی ممکن است کبد شما را نارسا کرده شما را وادار به پیوند کبد بکند. آزمایش هپاتیت C به شما کمک خواهد کرد تا هرچه سریع‌تر ویروس را در بدن خود شناسایی کرده و آن را سرکوب کنید.

آزمایش هپاتیت C چگونه است؟

افراد هدف از انجام این آزمایش این است که آیا شما به هپاتیت C مبتلا شده‌اید یا خیر. در صورتیکه به این ویروس آلوده شده باشید، می‌توان این ویروس را در خون و سایر مایعات بدن جست و جو کرد. آزمایش هپاتیت C معمولاً به صورت آزمایش خون می‌باشد. در این تست، ابتدا آنتی‌بادی‌ برعلیه ویروس را می‌سنجند و سپس برای تأیید نهایی، به دنبال RNA ویروس در خون شما می‌گردند. در ادامه به بررسی هر کدام از این دو تست می‌پردازیم:

  1. تست آنتی‌بادی‌های ضد HCV: این آزمایش گاهی تنها آزمایشی است که باید برای تشخیص هپاتیت سی انجام دهید. نتیجه آزمایش چند روز بعد یا یک هفته بعد از عفونت مشخص می‌شود.
  2. آزمایش RNA هپاتیت C: این آزمایش تعداد ذرات RNA ویروس را در خون شما اندازه‌گیری می‌کند . این آزمایش به صورت 100 درصد دقیق بوده و می‌تواند عفونت را تا چند هفته پس از در آلودگی تشخیص دهد.

تفسیر جواب آزمایش هپاتیت C

این تست به صورت مثبت یا منفی گزارش می‌شود. اگر نتیجة تست آنتی‌بادی بر علیه هپاتیت C منفی بود، یعنی نشانه‌ای از ویروس در بدن شما وجود ندارد و احتمالاً شما به این بیماری مبتلا نشده‌اید. اگرچه این منفی بودن می‌تواند دلایل دیگری هم داشته‌باشد؛ گاهی ممکن است آزمایش زودهنگام بعد از  قرار گرفتن در معرض ویروس، نتیجة تست شما را منفی کند چرا که چند ماه طول می‌کشد تا در بدن شما آنتی‌بادی در بدن تشکیل شود. از دیگر دلایل منفی بودن آزمایش می‌توان به  افراد مبتلا به ویروس HIV اشاره کرد، زیرا این افراد سیستم ایمنی ضعیفی دارند و با سرکوب آنتی‌بادی‌ها مواجه هستند؛ لذا جواب این تست در این افراد نیز  منفی خواهد بود و باید از تست ردیابی RNA ویروس استفاده کرد.

زمانیکه نتیجة تست HCV شما مثبت می‌شود، یعنی شما به این ویروس آلوده هستید. لازم به ذکر است که جواب مثبت کاذب در این آزمایش بسیار شایع است و آمارها نشان می‌دهد که از هر 5 نفر، جواب آزمایش یک نفر به اشتباه مثبت می‌شود و برای تشخیص قطعی‌تر باید از تست ردیابی RNA ویروس استفاده کرد. نوزادانی که از مادران آلوده به هپاتیت C متولد می‌شوند در بدن خود به احتمال زیاد، آنتی‌بادی بر علیه هپاتیت C را دارند اما خود این نوزادان آلوده به این ویروس نیستند.

آنتی‌بادی‌هایی که برعلیه هپاتیت‌ C در بدن تولید می‌شوند؛ اغلب 4 تا 10 هفته پس از آلوده شدن شما به این ویروس، قابل تشخیص و ردیابی می‌باشد.

بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت

در حال حاضر هیچ واکسنی برای این ویروس وجود ندارد و همانطور که گفته‌شد در اکثر افراد، بدون علامت است؛ از همین جهت تشخیص به موقع بیماری، می‌تواند از خطرات جدی‌تر جلوگیری کند. اگر بالای 18 سال سن دارید؛ بهتر است که یک بار در طول دوران زندگی خود؛ این تست را انجام بدهید. در صورت مواجهه با هریک از موارد زیر، انجام هر چه سریع‌تر این آزمایش توصیه می‌شود:

  1. احساس ناراحتی در کبد
  2. مبتلا بودن شریک جنسی‌تان به هپاتیت
  3. داشتن احساس خستگی دائمی
  4. رنگ پوستتان زرد شده باشد
  5. داشتن احساس خارش شدید

لازم به ذکر است که موارد فوق، تنها نشانه‌هایی از ابتلا به هپاتیت می‌باشد و شما تنها با انجام آزمایش می‌توانید از آلوده شدن خودتان به این ویروس، مطمئن بشوید.

اگر مصرف‌کنندة مواد مخدر تزریقی هستید یا همودیالیز انجام می‌دهید یا اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که با خون سروکار دارید؛ انجام آزمایش هپاتیت C برای شما الزامی می‌باشد.

Reactive و non reactive در جواب آزمایش هپاتیت C به چه معناست؟

در حال reactive بدین معناست که آنتی‌بادی در نمونة خون شما یافت نشده و تاکنون این ویروس وارد بدن شما نشده است. اما چنانچه آنتی‌بادی برعلیه هپاتیت C در نمونه خون شما یافت شود؛ یعنی ویروس وارد بدن شما شده و احتمالاً فعال است و به صورت Reactive گزارش می‌شود. لازم به ذکر است که ممکن است جواب‌های این آزمایش منفی یا مثبت کاذب داشته‌باشد که پزشک باتوجه به علائم شما، برای تشخیص دقیق‌تر درخواست تست جست‌وجوی RNA ویروس را می‌دهد. 

راه‌های انتقال ویروس چگونه است؟

این ویروس می‌تواند تا 3 هفته در خارج از بدن در دمای اتاق زنده بماند. ویروس از طریق تماس با خون آلوده انتقال پیدا می‌کند. دیگر مایعات بدن مثل ادرار، عرق، اسپرم و… سطح بالای ویروس را برای انتقال حمل نمی‌کنند. استفاده از سرنگ یا سوزن‌های تزریقی، انتقال از مادر به جنین در دوران بارداری و زایمان، تماس با خون آلوده در حین انتقال خون؛ می‌تواند سبب انتقال این ویروس بشوند. مواردی مثل عطسه یا سرفه، ظروف غذاخوری مشترک، بوس کردن و شیرد دادن مادر؛ باعث انتقال ویروس نمی‌شود

سؤالات متداول!!!

نمونه مورد استفاده این آزمایش، نمونه خون بوده و جزء آزمایشاتی هست که نیازی به ناشتایی ندارد.

احتمال آلوده شدن یک فرد برای چندین بار به این ویروس وجود دارد و توصیه می‌شود افرادی که در معرض این بیماری هستند؛ مرتباً آزمایش را تکرارکنند.

طبق آمار از هر 1000 نفر نوزاد که مادران آنها به این ویروس مبتلا هستند؛ 6 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. انجام آزمایش هپاتیتC می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از انتقال ویروس به جنین کمک کند.

هپاتیت B و هپاتیت C علت اصلی سرطان کبد در آمریکا به شمار می‌رود و لازم به ذکر است که شکل مزمن بیماری در دراز مدت ممکن اس به سرطان کبد ختم شود.

این بیماری خاموش می‌تواند تا 50 سال هم بدون علامت، در بدنتان باشد و از خودش علامتی نشان ندهد. علت بیش از 80% سرطان‌های کبد در دنیا همین ویروس گزارش شده است. اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان برایش صورت بگیرد، بیمار طول عمر درازی خواهد داشت.

پس از تشخیص ابتلا به این ویروس، تا آخر در خون و کبد فرد بیمار باقی می‌ماند و فرد بدون آنکه احساسی از بیماری را داشته‌باشد؛ می‌تواند این ویروس را به سایرین منتقل کند.

ساعت کاری آزمایشگاه:

شنبه تا چهارشنبه 7:30 صبح تا 22
پنجشنبه 7:30 صبح تا 20

 

شماره تماس پذیرش: 05138401242 – 05138462978

لینک های مرتبط:

همکاری با ما
تماس با ما 
درباره ما

آدرس آزمایشگاه:

مشهد، خیابان احمدآباد، خیابان محتشمی 1، ساختمان شفا

حقوق مالکیت معنوی این وب سایت برای آزمایشگاه شمس محفوظ است./ طراح نجمه زارعی مقدم

آزمایش هپاتیت C چیست و چگونه تفسیرش کنیم؟

دکتر ثمانه  فیضی در سال 1367 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی خود از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند و بعد از گذراندن طرح و تعهد خدمت خود در سال 1376 موفق به اخذ مدرک دمتری تخصصی پاتوبیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند.

در دوره گذراندن ضریب k خود بعنوان مدرس در دانشکده داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تدریس بوده اند.

و بعد از ان دوره بعنوان پاتولوژیست در آزمایشگاه بالینی مشهد  مشغول فعالیت بوده اند.

و هم اکنون بعنوان موسس آزمایشگاه شمس در خدمت مراجعین و همکاران گرامی می بآشد.

دکتر پروانه حکیمی فر در سال 1366 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی خود از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و بعد از گذزاندن طرح و فعالیت در زمینه پزشکی در مشهد در سال 1374 موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی پاتوبیولوژی شده و بعد از گذراندن ضریب k خود  به استان هرمزگان مراجعت کرده و در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس  بعنوان هیئت علمی مشغول به فعالیت و تدریس تا سال 1397 بوده است.

 5 سال ازمدت فعالیت علمی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعنوان هیئت علمی مشغول به فعالیت بوده است

در این مدت همزمان در ازمایشگاه های بالینی  بعنوان پاتولوژیست  فعالیت کرده و از سال 1399 تا کنون در ازمایشگاه تخصصی شمس بعنوان مسوول فنی در خدمت مراجعین و همکاران گرامی می باشند

بیمار محترم، توجه فرمایید که جهت دریافت جواب آزمایش خود به صورت آنلاین به نام کاربری و پسورد نیاز دارید. نام کاربری شما شماره درج شده در انتها برگه پذیرش و پسورد شما شماره موبایلتان میباشد.