تعیین دوز مصرفی داروهای ضد انعقادی با توجه به ژنتیک هر فرد

Warfarin and Plavix Therapy and the Genotypes

مکانیسم عمل وارفارین چیست؟

وارفارين شايعترين ضد انعقاد خوراكي در جهان محسوب مي شود. وارفارین باعث مهار آنزیمی بنام ويتامين K اپوكسيد رودوكتاز ( VKOR )  می شود که در نتیجه آن ویتامین K نیز مهار شده و بدنبال آن فاکتور های انعقادی که موجب لخته شدن خون می شوند مهار شده و خون یا لخته نشده و یا دیرتر لخته می شود به همین دلیل از وارفارین در بیمارانی که جراحی قلبی نموده اند یا سابقه تشکیل لخته خون در دیگر نقاط بدن مثل مغز یا ریه را دارند استفاده میشود. یکی از مهمترین عوارض مصرف وارفارین افزایش شانس خون ریزی های خود بخودی در افراد مصرف کننده آن است و هر فردی باید مقدار مشخصی از این دارو را با توجه به ژنتیک منحصر به فرد خود مصرف نماید،  در ادامه اهمیت تعیین دوز ابتدای مصرف وارفارین توضیح داده می شود

چه ژن ها و عواملی در متابولیسم وارفارین دخیل هستند؟

آنزيمهاي خانواده سيتوكروم (CYP P450 ) P450 که در کبد فعالیت دارند نقش مهمي در متابوليسم داروها بخصوص وارفارين دارند. موتاسيون CYP2C9*2)  و3 CYP2C9* ) ژن اين خانواده باعث كاهش فعاليت در كاتابوليسم وارفارين ميگردد. در نتيجه نياز به مصرف وارفارين كاهش مي يابد. افرادی که موتاسیون های یاد شده را دارند  حساسیت بیشتری به وارفارین نسبت به افراد معمولی داشته و خطر افزایش خون ریزی های خود به خودی در نتیجه مصرف وارفارین نسبت به افراد معمولی در آنها بیشتر است.

موتاسيون آنزيم ويتامين K اپوكسيد رودوكتاز نيزباعث ميشود كه نياز به مصرف وارفارين كاهش يابد زیرا وارفارین باعث مهار این آنزیم شده و کسانی که موتاسیون در آنزیم مذکور را داشته باشند نسبت به افراد معمول حساسیت بیشتری به وارفارین داشته و نیاز به مصرف وارفارین در آنها کمتر از بقیه افراد هست.   

مصرف بيش از اندازه وارفارين در افرادي كه موتاسسيون هاي فوق را دارند باعث افزايش خطر خونريزي خود بخودي ميگردد.  به همين دليل  FDA ژنوتايپينگ و تعيين دوز ابتدایی مصرف وارفارين را براي تمام بيماران قبل از شروع مصرف وارفارين توصيه ميكند.

در بخش مولکولی  آزمايشگاه تخصصی شمسس موتاسيون شايع اين ژن ها قابل بررسي ميباشد، این موتاسیون ها شامل موارد ذیل می باشند:

  • CYP2C9*2
  • CYP2C9*3
  • VKOR G>A

 

دوز آغازين مصرفي بر اساس ژنوتايپ هر فرد

تعيين ژنوتايپ و مقدار دوز مصرفي پلاويكس

یکی دیگر از داروهای ضد انعقادی که در بیماران مصرف می شود کلوپیدوگرل یا پلاویکس بعنوان یک داروي ضد پلاكتي است و جهت   جلوگيري از حمله هاي قلبي در بيماران با ريسك بالای ترمبوز مصرف ميگردد. کلوپیدوگرل یك پیش دارو است که نیاز است در کبد تبدیل به متابولیت فعال دارویي گردد. ژني كه  مكانيسم اين عمل را بعهده دارد CYP2C19  است و  نوع طبيعي آن بصورت CYP2C19*1  نمايش داده مي شود. موتاسيون در اين ژن دو نوع مختلف فنوتيپي ايجاد ميكند.

1)  افزايش فعاليت ژن که به صورت   CYP2C19*17 نمایش داده می شود

2)  كاهش فعاليت ژن که به صورت  CYP2C19*3 و یا  CYP2C19*2 نمایش داده می شود

بيماراني كه الل كاهش فعاليت ژن را دارند، ميزان روتين مصرف دارو در آنها تاثير چنداني نداشته و خطر بيماريهاي ترمبوز در آنها بيشتر است و بايد مقدار بيشتري از دارو و يا از داروهاي جايگزين استفاده نمايند و بالعكس كساني كه الل افزايش فعاليت ژن را دارند ريسك خونريزي خودبخودي در نتيجه مصرف دارو در آنها بالاست و  بايد مقدار كمتري دارو دريافت نمايند.  به همين دليل FDA، ژنوتايپينگ و تعيين مقدار مصرفي پلاويكس را براي تمام بيماران قبل از شروع مصرف پلاويكس توصيه ميكند.

در بخش مولکولی آزمايشگاه تخصصی شمس سه نوع موتاسيون شايع اين ژن ها قابل بررسي ميباشد و بر اساس تشخیص این موتاسیون ها می توان مقدار مصرف پلاویکس را برای هرفرد با توجه به ژنوتایپ اختصاصی آن تعیین نمود.

راهنماي مصرف پلاويكس در بيماران با ژنوتيپ متفاوت

ساعت کاری آزمایشگاه:

شنبه تا چهارشنبه 7:30 صبح تا 22
پنجشنبه 7:30 صبح تا 20

 

شماره تماس پذیرش: 05138401242 – 05138462978

لینک های مرتبط:

همکاری با ما
تماس با ما 
درباره ما

آدرس آزمایشگاه:

مشهد، خیابان احمدآباد، خیابان محتشمی 1، ساختمان شفا

حقوق مالکیت معنوی این وب سایت برای آزمایشگاه سمش محفوظ است./ طراح نجمه زارعی مقدم

تعیین دوز مصرفی داروهای ضد انعقادی

دکتر ثمانه  فیضی در سال 1367 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی خود از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند و بعد از گذراندن طرح و تعهد خدمت خود در سال 1376 موفق به اخذ مدرک دمتری تخصصی پاتوبیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند.

در دوره گذراندن ضریب k خود بعنوان مدرس در دانشکده داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تدریس بوده اند.

و بعد از ان دوره بعنوان پاتولوژیست در آزمایشگاه بالینی مشهد  مشغول فعالیت بوده اند.

و هم اکنون بعنوان موسس آزمایشگاه شمس در خدمت مراجعین و همکاران گرامی می بآشد.

دکتر پروانه حکیمی فر در سال 1366 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی خود از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و بعد از گذزاندن طرح و فعالیت در زمینه پزشکی در مشهد در سال 1374 موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی پاتوبیولوژی شده و بعد از گذراندن ضریب k خود  به استان هرمزگان مراجعت کرده و در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس  بعنوان هیئت علمی مشغول به فعالیت و تدریس تا سال 1397 بوده است.

 5 سال ازمدت فعالیت علمی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعنوان هیئت علمی مشغول به فعالیت بوده است

در این مدت همزمان در ازمایشگاه های بالینی  بعنوان پاتولوژیست  فعالیت کرده و از سال 1399 تا کنون در ازمایشگاه تخصصی شمس بعنوان مسوول فنی در خدمت مراجعین و همکاران گرامی می باشند

بیمار محترم، توجه فرمایید که جهت دریافت جواب آزمایش خود به صورت آنلاین به نام کاربری و پسورد نیاز دارید. نام کاربری شما شماره درج شده در انتها برگه پذیرش و پسورد شما شماره موبایلتان میباشد.