چه چیزهایی باید درباره تست ایدز بدانیم؟

ایدز چیست و چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

بیماری ایدز، مجموعه‌ای از علائم است که در اثر عفونت ناشی از ویروس HIV پدید می‌آید. به طور کلی این ویروس می‌تواند از راه مایعات بدن مثل خون، ترشحات واژن، شیر مادر و مایع منی از فرد آلوده، به یک فرد دیگر انتقال پیدا کند. در نتیجه سایر تماس‌های روزمره مانند دست دادن، بغل کردن و بوسیدن نمی‌تواند باعث انتقال این بیماری بشود.

آزمایش ایدز چگونه است؟

تست ایدز به منظور بررسی احتمال آلودگی فرد مراجعه کننده با ویروس نقص سیستم ایمنی یا همان HIV می‌‌باشد. انجام این تست برای افرادی که رفتارهای پرخطر داشته‌اند؛ لازم می‌باشد چرا که ممکن  است فرد بدون آنکه بداند آلوده است؛ دیگر افراد را هم آلوده کند. لازم به ذکر است انجام به موقع این آزمایش؛ تأثیر بسزایی در روند بهبودی دارد.

به طور  کلی تست‌های مرتبط با بیماری ایدز یا HIV شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. آزمایش‌های تشخیصی: می‌توان به تست‌های اسیدنوکلئیک(NAT)، تست‌ آنتی‌بادی، تست آنتی‌ژن-آنتی‌بادی اشاره کرد که در ادامه به اساس آنها می‌پردازیم.
  • آزمایش اسید نوکلئیک: در این تست به دنبال جست‌وجوی ویروس در خون هستیم. این تست بیشتر در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد مبتلا، اخیراً در معرض ابتلا به HIV قرار گرفته و علائم بیماری را هم دارد. این تست قادر است از 33-10 روز پس از ورود ویروس، آن را تشخیص بدهد.
  • تست آنتی‌بادی: در این تست به دنبال آنتی‌بادی‌های تولید شده برعلیه ویروس HIV در نمونه‌های خونی و دهانی؛ هستیم که بعد از 90-23 روز بعد؛ قابل ردیابی هستند. اساس انجام این تست برپایة تکنیک الایزا می‌باشد و اغلب بسیار دقیق هستند. اساس بیشتر تست‌های رپید این نوع از آزمایشات است که در عرض 30 دقیقه و حتی کمتر جواب می‌دهند. در صورت مثبت شدن این تست، تأکید به انجام مجدد این تست با کیت‌‌های دیگر می‌شود، و برای اطمینان بیشتر تأکید بر انجام تست تأییدی وسترن بلات می‌شود. عموماً تست‌های رپید از نوع آنتی‌بادی است.
  • آزمایش آنتی‌ژن-آنتی‌بادی: در این تست می‌توان هم خود ویروس و هم آنتی‌بادی تولید شده برعلیه آن را جست‌وجو کرد. در فرد مبتلا به HIV، آنتی‌ژنی به نام P24 قبل از تولید آنتی‌بادی، تولید می‌شود که در این تست قابل ردیابی است. این تست توسط آزمایشگاه بر روی  نمونة خون انجام می‌شود که می‌تواند عفونت را 18-45 روز بعد از ابتلا تشخیص بدهد. یک تست رپید با اساس آنتی‌ژن-آنتی‌بادی وجود دارد که از نمونة سر انگشتان استفاده می‌شود و به 20 دقیقه جواب برای تعیین جواب نیاز دارد.
  • یکسری از تست‌های مرتبط با ایدز؛ رپید و خانگی هستند؛ که تست‌های رپید؛عموماً از نوع تست‌های آنتی‌بادی هستند که در حدود 20 دقیقه به ما جواب می‌دهد. تست‌های خانگی، از نمونة مایع دهانی با که با استفاده از یک سواب نمونه‌برداری شده، انجام می‌شود و خود فرد می‌تواند از کیت موجود برای انجام آزمایش استفاده بکند.
  1. آزمایش‌های تأییدی: با استفاده از تست‌هایی مثل وسترن‌بلات و ایمونوفلورسنت غیرمستقیم می‌توان اطلاعات دقیق‌تری در مورد تشخیص به دست آورد.

بهترین زمان آزمایش ایدز چه زمانی است؟

اگر 72 ساعت بعد از داشتن شرایط پر خطر، به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ با دریافت دارو می‌توانید خطر ابتلا را کاهش دهید. چنانچه از نظر مالی مشکلی نداشتید، انجام تست اسیدنوکلئیک، پیشنهاد می‌شود ، چون با استفاده این تست ، بعد از گذشت 10 روز می‌توان خود ویروس را در خون ردیابی کرد. بعد از این آزمایش، تست‌های آنتی‌ژن-آنتی‌بادی با سرعت بالایی می‌تواند در جست و جوی ویروس به ما کمک کند. در آخر تست‌‌های آنتی‌بادی در بازة زمانی 23 تا 90 روز بعد از آلوده شدن؛ می‌تواند در یافتن ویروس کمک کننده باشد چرا که بیشتر افراد بعد از 3 ماه مقدار کافی از آنتی‌بادی برعلیه ویروس را تولید کرده‌اند.

تفسیر جواب آزمایش ایدز

اگر نتایج تست شما مثبت شود، بدین معناست که اثری از ویروس در بدن شما یافت شده‌است و باید به سراغ تست‌های تأییدی این بیماری برویم. چنانچه در ابتدا از تست‌های خانگی استفاده کرده‌اید، می‌بایست از تست‌های معتبر آزمایشگاهی بهره ببرید اما اگر از همان ابتدا از تست‌های معتبر آزمایشگاهی استفاده کرده‌اید بایستی از سایر تست‌های تأییدی استفاده کنید. زمانی که با تست های اولیه نشانه ایدز در شما مثبت شد باید سراغ تست های تاییدی بروید. لیست تست های تاییدی به شرح زیر می‌باشد:

وسترن بلات، ریپا، ایمونوفلورسنت غیرمستیم، تمایز و تفکیک آنتی‌بادی HIV-1 و HIV-2.

اگر رابطه پرخطر داشته‌اید و نتایج تست آزمایشگاهی شما منفی بود، شریک شما ممکن است آلوده باشد، پس بهتر است با آنها جهت انجام تست‌های تشخیصی صحبت کنید. همانطور که پیش‌تر گفته‌شد؛ حدود 6 ماه زمان لازم است تا آنتی‌بادی کافی در بدن شماتولید شود و توسط تست‌ها قابل ردیابی باشد؛ در نتیجه حدود 6 ماه زمان لازم است تا جواب تست‌های HIV قابل اعتماد باشد.

جواب آزمایش ایدز چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان مورد نیاز برای جواب تست‌های خانگی و رپید کمتر از 30 دقیقه می‌باشد اما در روش‌های دیگر، بین 1 تا 3 روز زمان مورد نیاز است. اما زمان مورد نیاز برای تست‌های تأییدی تا یک هفته پیش‌بینی شده است.

  • هزینه آزمایشات ایدز چقدر است؟

با آزمایشگاه مستقیما تماس گرفته شود 05138401242

به ایتا  یا واتس آپ پیام گذاشته شود 00989377545112

معنای Non reactive بودن در آزمایشات ایدز

معمولاً جواب آزمایشات به این روش گزارش می‌شود. ثبت جواب Reactive بدین معناست که، بدن شما آنتی‌بادی برعلیه ویروس تولید کرده و شما به HIV مبتلا هستید. چنانچه در برگة آزمایش non-reactive ثبت شده باشد؛ یعنی آنتی‌بادی در بدن شما یافت نشده و این بدین معناست که یا مبتلا به این ویروس نیستید و یا ویروس در دوران نهفتگی است و هنوز آنتی‌بادی بر علیه آن تولید نشده و شما بایستی چند ماه بعد تست را مجدداً تست را انجام بدهید.

آیا HIV درمان دارد؟

برای این بیماری تا کنون هیچ درمانی یافت نشده و برخی از داروهایی که تجویز می‌شوند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شوند. بعضی از داروها  باعث تداخل در عملکرد پروتئین‌های تکثیری ویروس و یا مانع وارد کردن مواد ژنتیکی ویروس به داخل سلول‌های ایمنی می‌شوند. تمام افراد مبتلا به HIV بایستی این داروها را دریافت کنند.

راه‌های جلوگیری از ابتلا به ایدز

روش‌های ساده‌ای جهت پیشگیری از بروز این ویروس وجود دارد که رعایت این نکات، تا حد امکان خطر ابتلا را برای افرادی که در معرض آلودگی به HIV قرار دارند؛ کمتر می‌کند. از جمله این روش‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-نداشتن شریک‌های جنسی متعدد

2-عدم استفاده از سرنگ‌های آلوده

3-استفاده از کاندوم و رعایت سلامت جنسی

4-عدم استفاده از تیغ شیو شخص دیگر

اهمیت انجام آزمایش ایدز برای زنان باردار

این تست در ابتدای هر حاملگی در طول مراقبت‌های قبل از زایمان توصیه می‌شود. اگر میزان بالای HIV در جمعیت وجود دارد؛ باید آزمایش در سه ماهه سوم تکرار شود. با وجود مدیریت مناسب، احتمال انتقال ویروس به جنین کمتر از 2 درصد است و در صورت عدم وجود مدیریت مناسب، خطر انتقال به میزان 33 درصد خواهد بود. از آنجا که میزان HIV تشخیص داده نشده، بسیار زیاد است؛ لازم است تا این آزمایش برای تمام زنان باردار انجام بشود.

ساعت کاری آزمایشگاه:

شنبه تا چهارشنبه 7:30 صبح تا 22
پنجشنبه 7:30 صبح تا 20

 

شماره تماس پذیرش: 05138401242 – 05138462978

لینک های مرتبط:

همکاری با ما
تماس با ما 
درباره ما

آدرس آزمایشگاه:

مشهد، خیابان احمدآباد، خیابان محتشمی 1، ساختمان شفا

حقوق مالکیت معنوی این وب سایت برای آزمایشگاه شمس محفوظ است./ طراح نجمه زارعی مقدم

چه چیزهایی باید درباره تست ایدز بدانیم؟

دکتر ثمانه  فیضی در سال 1367 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی خود از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند و بعد از گذراندن طرح و تعهد خدمت خود در سال 1376 موفق به اخذ مدرک دمتری تخصصی پاتوبیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده اند.

در دوره گذراندن ضریب k خود بعنوان مدرس در دانشکده داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول تدریس بوده اند.

و بعد از ان دوره بعنوان پاتولوژیست در آزمایشگاه بالینی مشهد  مشغول فعالیت بوده اند.

و هم اکنون بعنوان موسس آزمایشگاه شمس در خدمت مراجعین و همکاران گرامی می بآشد.

دکتر پروانه حکیمی فر در سال 1366 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی خود از دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده و بعد از گذزاندن طرح و فعالیت در زمینه پزشکی در مشهد در سال 1374 موفق به اخذ مدرک دکتری تخصصی پاتوبیولوژی شده و بعد از گذراندن ضریب k خود  به استان هرمزگان مراجعت کرده و در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس  بعنوان هیئت علمی مشغول به فعالیت و تدریس تا سال 1397 بوده است.

 5 سال ازمدت فعالیت علمی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعنوان هیئت علمی مشغول به فعالیت بوده است

در این مدت همزمان در ازمایشگاه های بالینی  بعنوان پاتولوژیست  فعالیت کرده و از سال 1399 تا کنون در ازمایشگاه تخصصی شمس بعنوان مسوول فنی در خدمت مراجعین و همکاران گرامی می باشند

بیمار محترم، توجه فرمایید که جهت دریافت جواب آزمایش خود به صورت آنلاین به نام کاربری و پسورد نیاز دارید. نام کاربری شما شماره درج شده در انتها برگه پذیرش و پسورد شما شماره موبایلتان میباشد.